لوگو پارس تیام
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

 

HIX(Health Information Exchange) به معنی “تبادل اطلاعات سلامت” است. این سامانه به عنوان یک بستر جامع نرم افزاری تحت مدیریت و نظارت وزارت بهداشت و آموزش پزشکی است که با هدف  ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در مرکز داده های این وزارتخانه راه اندازی شده است. دسترسی، نظارت و بهره برداری ازاین سامانه در اختیار وزارت بهداشت است. کلیه فعالان حوزه سلامت در کشور شامل بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز درمانی، سازمان های بیمه گر، داروخانه ها و شرکت های تولید و پخش دارو در سراسر کشور بر اساس استانداردهای تعریف شده این سامانه امکان ارتباط و استفاده از امکانات این سامانه را دارند.

یکی از سامانه های فعال در این بستر، سامانه مدیریت زنجیره تامین و مصرف دارو است که اصلیترین کارکرد آن به رهگیری داروها از نقطه تولید (یا واردات) تا مصرف آن توسط بیمار را مورد بررسی و کنترل قرار می دهد. کلیه داروخانه های کشور به عنوان یکی از مبادی تحویل دارو به مصرف کننده (بیمار) به عنوان یکی از مهمترین فعالین عرصه بهداشت باید به این سامانه مرتبط شوند.

ردیابی گردش دارو در سامانه تبادل اطلاعات سلامت از زمانی که نسخه توسط پزشک نوشته می شود آغاز میگردد و تا مرحله تحویل آن نسخه در داروخانه به مراجعه کننده ادامه پیدا میکند. علاوه اطلاعات مربوط به په دارو، اطلاعات شرکت های پخش نیز در این سامانه ثبت می شود و سپس این اطلاعات به سازمان غذا و دارو ارسال می گردد.

وزارت بهداشت  از تابستان سال 94 هماهنگی و همکاری با شرکت های تولید کننده نرم افزار داروخانه را به منظور اتصال به سامانه HIX آغاز نمود تا شرایط لازم برای دسترسی به کلیه سرویس‌های مستقر روی HIX از جمله سرویس ارسال نسخه های بیمه ای به وزارت بهداشت فراهم شود.

کاربر داروخانه پس از ورود به سامانه میبایست تحت 4 مرحله اطلاعات داروخانه را تکمیل , ثبت نماید که عبارتند از:

1 .ثبت اطلاعات داروخانه
2 .ثبت اطلاعات موسسین داروخانه
3 .ثبت اطلاعات مسئولین فنی داروخانه
4 .مشاهده اطلاعات ثبت شده و تایید نهایی

 

اطلاعات ارسال شده در سامانه تبادل اطلاعات سلامت

اطلاعات ارسالی از طریق سامانه تبادل اطلاعات سلامت در پنج دسته‌ی کلی به شرح زیر قابل دسته‌بندی می‌باشند:

* اطلاعات پذیرش بیمار: شامل اطلاعات بیماران سرپایی و بستری در مرکز

* اطلاعات بیمه‌ای: کلیه‌ی اطلاعات بیمه‌ای افراد اعم از عادی و یا تکمیلی بودن بیمه (چنانچه فرد مشمول بیمه‌ی درمانی باشد،)

* اطلاعات دارویی: شامل اقلام دارویی که در نسخه قید گردیده و داروخانه آن نسخه را پذیرش نموده است و اقلام دارویی هستند که بدون نسخه و  توسط داروخانه به بیمار تحویل داده شده است.

* اطلاعات داروهای ترکیبی: بردارنده‌ی اطلاعات اقلام دارویی است که توسط داروخانه تولید و به مشتری عرضه می‌گردد.

* اطلاعات تجهیزات پزشکی:  شامل اطلاعات موردنیاز برای ثبت تجهیزات پزشکی است که از سوی داروخانه به بیمار عرضه می‌شود.

* اطلاعات کلی بیمار: شامل اطلاعاتی که به شناسایی دقیق بیمار کمک می‌کنند. این اطلاعات در ارسال به سازمان‌های ذینفع مختلف مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 * اطلاعات داروخانه: شامل اطلاعات داروخانه ‌ای که داروها را به بیمار تحویل داده است.

* اطلاعات هزینه: اطلاعات کلی مربوط به هزینه‌ی نسخه را دربرخواهد داشت

لازم به ذکر است که کلیه‌ی اقلام نامبرده شده از اطلاعات ضروری هستند که بایستی در سیستم ثبت شود.

نکته مهم در این فرایند که شاید دغدغه بسیاری از کاربران باشد این است که هیچ گونه اطلاعات مالی و یا حسابداری و یا اطلاعات موجودی انبار به سامانه HIX ارسال نمی گردد .

این سامانه صرفا جهت ارسال اطلاعات نسخه، مشخصات پزشک، محلی که پزشک اقدام نوشتن نسخه کرده، اقلام دارویی را از طریق اینترنت ارسال می نماید.

بخشنامه سامانه HIX  از ابتدای سال 1395  بصورت بسیار جدی از طرف سازمان غذا و دارو  به داروخانه ها ارسال شد و داروخانه ها(خصوصی و دولتی) ملزم به استفاده از این سامانه کرده اند و در همین راستا نرم افزار داروخانه تیام که یکی از کارآمدترین و جامع ترین نرم افزار های داروخانه کشور می باشد بستر ارتباط با  سامانه HIX  را به دیگر امکانات خود اضافه نموده ،با سامانه  به سادگی ارتباط داشته ؛ همچنین نسخه های ثبت شده در نرم افزار داروخانه به راحتی قابل ارسال به این سامانه می باشند. بار دیگر ثابت نمودیم شرکت پارس تیام رایانه برای همیشه در کنار مشتریان خود خواهد بود.

برای خرید یا اطلاعات بیشتر راجب نرم افزار داروخانه تیام روی این لینک بزنید یا با شماره های زیر تماس بگیرید:

 

02144032994

09128303079

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *