لوگو پارس تیام
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

تاریخچه داروخانه…

تاریخچه داروخانه به عنوان محل توزیع داروها قدمتی بسیار زیاد دارد. انسان ها همواره در طول تاریخ برای درمان بیماری های خود از انواع گیاهان دارویی اسفاده میکردند. اطلاعات مربوط به خواص و کاربرد گیاهان دارویی هم در این دوران به صورت دهان به دهان منتقل میشد و هیچ سازماندهی خاصی در این حوزه وجود نداشت. بعدها و همزمان با ظهور علوم طبیعی و طب، و پیشرفت دانش بشری در این زمینه سازمان‌دهی بیشتری در زمینه توزیع و فروش داروها صورت گرفت. محل هایی به عنوان محل تهیه و توزیع داروها در شهرها و روستاها به وجود آمد که در آن ها علاوه بر تهیه و توزیع داروها، به مراقبت از سلامتی و بهداشت عمومی جامعه نیز پرداخته می‌شد.  در دوران قرون وسطی و رنسانس، داروخانه ها سازماندهی بیشتری پیدا کرده و  به شکل رسمی تری به فعالیت می پرداختند. در این دوران شاهد تأسیس اولین دانشکده‌های داروسازی در اروپا هستیم.

در قرن 19 و 20، با پیشرفت بیش از پیش علم داروسازی و فناوری‌های پزشکی، توسعه و تنوع بیشتر داروها و محصولات دارویی شد. در این دوره، داروخانه‌ها به عنوان مراکزی برای تهیه، تولید و توزیع داروها به شکل صنعتی و سازمان‌یافته شناخته می‌شدند. داروخانه، یا به انگلیسی Drugstore  به مفهوم امروزی آن، یک فروشگاه خرده ‌فروشی است که انواع داروهای مورد نیاز بیماران، انواع محصولات آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی ساده و جانبی را به فروش می‌رساند. در مواردی که داروهای مورد نیاز یا درخواست شده از سوی بیمار خطرناک باشد یا استفاده از آن نیاز به نظر پزشک داشته باشد، دارو بدون نسخه به بیمار تحویل داده نمی شود و داروساز حتماً از مشتری نسخه پزشک را درخواست می‌کند. داروخانه باید زیر نظر پزشک داروساز اداره شود. یک داروساز که به آن مسئول فنی داروخانه گفته می‌شود همواره در داروخانه حضور دارد و چگونگی مصرف دارو، عوارض جانبی و موارد مهم دیگر در رابطه با مصرف داروهای تجویز شده را برای بیمار توضیح می‌دهد. همچنین داروساز می‌تواند در صورت مشاهده تداخل دارویی، از پیچیدن نسخه خودداری کرده و نسخه را به پزشک مرجوع نماید و از این طریق از بروز مشکل برای بیمار پیشگیری و جلوگیری نماید.

نماد جام و مار در داروخانه چه مفهومی دارد؟!

نماد مار به عنوان نماد داروخانه شناخته میشود. این نماد بر اساس افسانه هایی که در رابطه با مار وجود دارد انتخاب شده است. در افسانه های قدیم یونان، مار نشان تندرستی بوده است زیرا مار شهر رم را از بیماری طاعون نجات داده بود. مردم رم به پاس این کار در سر راه مار جام شرابی نهادند تا از آن بنوشد. ایرانیان باستان هم مار را نشانهٔ زندگی و سلامتی و جام را نشانهٔ دوستی می دانستند. آن ها در جشن ها و مراسم، شربت را در جام ریخته و به نشانهٔ سلامتی می نوشیدند.علاوه بر این از زهر اين حيوان برای مصارف دارويی استفاده ميکردند، روغن مار هم برای درمان دردهای عضلانی و استخوانی کاربرد دارد.
در مناطقی که مار زياد بوده، برخی بيماريها نظير طاعون وجود نداشته، و بالعکس در اماکنی که مار نبوده اينگونه بيماريها شایع بوده است. به همین دلیل است که مار به نماد سلامتی تبدیل شد. از این رو به افرادی که زياد دچار امراض ميشدند “بی مار” میگفتند.

مدیریت داروخانه با نرم افزار داروخانه

همانطور که در بخش اول مقاله گفته شد داروخانه ها از زمان پیدایش تا هم اکنون همواره به موازات توسعه علم داروسازی و گسترش حیطه فعالیت شان با چالش های جدید و متنوعی مواجه بوده اند. در گذشته های دور و تا چند دهه گذشته تعداد اقلام دارویی، محصولات بهداشتی و مراقبتی بسیار محدودتر از امروز بود و متصدی و صاحب داروخانه به راحتی میتوانست بخش های مختلف داروخانه را به صورت سنتی اداره کند. اما در دوران جدید هر روز با اقلام جدید دارویی و محصولات جدید آرایشی و بهداشتی روبرو هستیم. علاوه بر این امروزه الزاماتی وجود دارد که باعث شده مدیریت موثر داروخانه به مهارتهایی جهت مدیریت کارمندان، پیگیری موجودی کالا و صدور مجوز و ارائه اسناد در امور مالی و امکانات و… نیاز داشته باشد. مدیر داروخانه باید مدیریت تمام سطوح را در اختیار بگیرد و بودجه بندی ، مدیریت مالی داروخانه  و نگهداری ایمن و موثر داروها را انجام دهد؛ از سوی دیگر،در سال های گذشته سیستم بهداشت و درمان مثل بسیاری از حوزه های دیگر مرتبط با اجتماع و مردم به سمت الکترونیکی شدن پیش رفته است. جایگزینی نسخه الکترونیکی به جای نسخه کاغذی شاید بارزترین تغییری باشد که در این راستا انجام شده است. خودکار کردن و مکانیزه کردن فرآیندهای مختلف موجود در اداره داروخانه یک راهکار جدید و جامع منطبق با نیازهای روز و تقاضاهای مشتریان داروخانه هاست. راهکار نوینی که ارتقا بازدهی و سطح رضایتمندی مشتریان و در نتیجه افزایش فروش را به ارمغان می آورد.

همه مراحل کار داروخانه از ورود مشتری ، انتظار در صف ،  ثبت نسخه ،ثبت داروها و تسویه حساب، ارسال به صندوق، کاهش موجودی کالا و داروی فرخته شده و تمام جزییات موجود در داروخانه در این نرم افزار انجام می شود.اگر برای مدیریت داروخانه تان علاقمند داشتن چنین سیستمی هستید، برای کسب اطلاعات بیشتر حتما به لینک نرم افزار داروخانه تیام مراجعه نمایید و سفارش خود را ثبت کنید یا با شماره های زیر در تماس باشید:

02144032994

09128303079

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *